ontwerpen
6 april 2016 20:02
Lamp "Metropolis"
https://youtu.be/uYpu2dl939k
.
4 april 2016 14:27
brutalist credenza
zijkant

.
4 april 2016 14:20
.
.

.
4 april 2016 14:18
Nieuwe kast voor Volvo
.

De kast voor Volvo is af.
Driedelig.
Buitenkant is in beton Ciré en vanbinnen blauw geschilderd.
Hoogte 195 cm. breedte 180 cm.
16 maart 2016 00:01
A-symetrische bureautafel
brutalistische tafel

Deze tafel komt in Den Haag te staan.
Dirk van Gestel van Volvo Niham gaat er achter zitten.
Een kleine versie komt haaks op dit bureau te staan zodat hij een L-vormige werkplek heeft.
Het blad is 2.4 meter lang en 110 cm breed.
Hoogte 75 cm.
14 maart 2016 19:16
A-symetrische tafel
hoektafel bij een bureau

Deze tafel is 50 cm. breed, 140 cm lang en 65 cm. hoog.
Daarom kan hij net onder het blad en de bureautafel geschoven worden en zo een L vorm maken met het bureaublad.
Deze toepassing en ook het ontwerp is speciaal gemaakt voor Dirk van Gestel. Dirk wilde dit L-vormige bureau en bestelde het bij met op niet veel meer dan een schetsje.
14 maart 2016 19:04
kleine wandtafel
.

.Lang 140 cm. diep 50 cm. hoog 75 cm.
31 januari 2016 23:49
Brutalisme, een reactie tegen de hang naar perfectie.
.
Eerst dacht ik dat ik mijn ontwerp en bewerkingen zelf heb bedacht.
Maar dan blijkt toch dat een mens een kind van zijn tijd is.
De stijl heet brutalisme. In de architectuur een bekende stroming.
Als stijlkenmerk is de term al in 1945 bedacht door het Engelse architectenechtpaar Alison en Peter Smithson.
De architect Le Corbusier heeft de term gebruikt voor béton brut.
Brut beton is beton waarvan je de houtnerf in de afdruk van de bekistingsplanken kunt zien.
Door Le Corbusier en andere architecten als stijlelement veel toegepast.
Andere kenmerken zijn een zichtbare constructie en duidelijke vaak overkragende en gelede geometrische vormen. Composities met blokken.
Ook in meubelontwerpen komt de stijl voor.
Het materiaalgebruik heeft het oogmerk om de aard van het materiaal te respecteren en goed te laten zien. Ongepolijst en natuurlijk.
Opzettelijke rafelige lasranden in beeld gelaten kan daar bij, de walshuid van warmgewalst staal, of bruin geroest Cortén staal, een zichtbare zaagsnede of las, gepatineerde oppervlakten van houten tafelbladen die de natuurlijkheid of Ook in meubelontwerpen komt de stijl voor.
Het materiaalgebruik heeft het oogmerk om de aard van het materiaal te respecteren en goed te laten zien. Ongepolijst en natuurlijk.
Veroudering kan daar zeker een onderdeel van zijn.
Door te patineren accentueer je de leeftijd.
Het is vooral ook een reactie tegen de hang naar perfectie.
Misschien is het wel een menselijk trekje van alle tijden.
Nu opnieuw lijkt het in opkomst.
Beton is ook nog nooit zo populair geweest in het interieur dan nu.
Het Japanse Raku-ceramiek is een Japanse vorm van brutalisme.
En de Newyorkse loft als stijlvorm trekt het weer helemaal naar onze tijd.
Maar dan blijkt toch dat een mens een kind van zijn tijd is.
De stijl heet brutalisme. In de architectuur een bekende stroming.
Als stijlkenmerk is de term al in 1945 bedacht door het Engelse architectenechtpaar Alison en Peter Smithson.
De architect Le Corbusier heeft de term gebruikt voor béton brut.
Brut beton is beton waarvan je de houtnerf in de afdruk van de bekistingsplanken kunt zien.
Door Le Corbusier en andere architecten als stijlelement veel toegepast.
Andere kenmerken zijn een zichtbare constructie en duidelijke vaak overkragende en gelede geometrische vormen. Composities met blokken.
Ook in meubelontwerpen komt de stijl voor.
Het materiaalgebruik heeft het oogmerk om de aard van het materiaal te respecteren en goed te laten zien. Ongepolijst en natuurlijk.
Opzettelijke rafelige lasranden in beeld gelaten kan daar bij, de walshuid van warmgewalst staal, of bruin geroest Cortén staal, een zichtbare zaagsnede of las, gepatineerde oppervlakten van houten tafelbladen die de natuurlijkheid of Ook in meubelontwerpen komt de stijl voor.
Het materiaalgebruik heeft het oogmerk om de aard van het materiaal te respecteren en goed te laten zien. Ongepolijst en natuurlijk.
Veroudering kan daar zeker een onderdeel van zijn.
Door te patineren accentueer je de leeftijd.
Het is vooral ook een reactie tegen de hang naar perfectie.
Misschien is het wel een menselijk trekje van alle tijden.
Nu opnieuw lijkt het in opkomst.
Beton is ook nog nooit zo populair geweest in het interieur dan nu.
Het Japanse Raku-ceramiek is een Japanse vorm van brutalisme.
En de Newyorkse loft als stijlvorm trekt het weer helemaal naar onze tijd.